Bali - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu

Bali

Blijf op de hoogte en volg Leonie

27 Januari 2014 | Indonesië, Balikpapan


Toen ik mijn reis thuis aan het plannen was stond Bali niet op het lijstje.. Had verwacht dat ik in elk land wel een maand zou verblijven, tot nu toe aardig gelukt, op Laos na! hier ging ik wat sneller door heen dan gepland.. Nadat ik Viëtnam had bezocht had ik nog ruim de tijd! want op 27 januari moest ik weer terug in Bangkok zijn om verder met Pauluz door zuid Thailand te reizen!

De keuze om naar Bali en de Gili eilanden te gaan was snel gemaakt. had hier al goede verhalen over gehoord. Ik vloog vanaf Hanoi naar Singapore voor een tussenstop, hier kwam ik Lars en Laura weer tegen die ook naar Bali gingen. Aangekomen in Bali kwam de warmte je gelijk tegemoet, flinke luchtvochtigheid erbij.. maar ik klaag niet, na het koude Viëtnam ;-)

Nadat mijn trouwe backpack weer op de bagageband lag, wat elke x spannend blijft! namen we een taxi naar het schiereiland in het zuiden van Bali! het staat bekend om zijn goede surfspots! Helaas was het al laat op de avond en konden we geen goedkope accomodatie vinden, besloten om een kamer te delen in een luxe resorts. volgende dag naar het strand waar veel surfers al fanatiek bezig waren. Toch is dit niet de ideale plek om het surfen te leren vanwege het koraal en rotsen. Buiten het surfen is er weinig te doen hier, alles ligt te ver uit elkaar om te lopen en de kamers betaal je een hoofdprijs voor.. Ik besloot nog 1 nacht te blijven en dan richting het toeristische Kuta te gaan, hoor veel verhalen dat je deze plek moet vermijden.. beetje eigenwijs ga ik er toch heen en ben blij dat ik die keus heb gemaakt. Goedkope hostel gevonden met zwembad, loopafstand van het strand, Kuta beach is ideaal om te leren surfen en het eten op de locale markt is zo goedkoop dat je 2 maaltijden kunt eten!! De drukke hoofdstraat met fancy restaurants en dure winkels heb ik wel vermeden ;-)

Bij mijn hostel leerde ik Sandra en Lester kennen, met hun plannen gemaakt om de volgende dag de tempel Tanah Lot te bezichtigen! scooters gehuurd en gaan!! Veel toeristen bij de tempel natuulk, zelfs wij werden op de foto gezet, alsof we een attractie waren.. geen idee waarom?! De tempel staat op een klif in de zee en is alleen toegankelijk wanneer het eb is.

Toen we begin van de middag terug kwamen van onze trip besloten we surflesssen te nemen! ipv een dure surfschool, vroegen we een local dude! mooi prijsje kunnen regelen! eerst op het droge oefenen en toen mochten we het water in.. na een hoop geklooi en wat slokken zout water zit er eindelijk progressie in! het is vermoeiend, maar je blijft steeds proberen. omdat je tussen de mislukte pogingen ook veel goede golven had gepakt! en dat is een super tof gevoel!
Na een uurtje les, is het gewoon blijven oefenen en herhalen, hij blijft in de buurt en geeft instructies over bijv je houding etc. maar het kijken, peddelen en staan moet je toch zelf doen. Nadat we bijna 3 uur bezig waren geweest, waren de knoll'n nu wel goed op! we ploften neer in een stoeltje, biertje erbij en naar de zonsondergang loeren.. Super leuke dag gehad en heerlijk om de dag zo af te sluiten. Onderweg naar ons hostel nog een flinke maaltijd gegeten op de food market! en om 22.00 was het lekker slapen..
Volgende ochtend weer een surfplank gehuurd, geen lessen dit keer. komt neer op herhalen, herhalen en oefenen.. toch hield de instructeur ons in de gaten en gaf ons tips toen we een break hadden, Lester nam nog wel een extra lesje! tussen de middag beetje gechilled en om 16.00 was het weer tijd om te surfen! krijg er geen genoeg van en het is verlavend als je merkt dat het elke x een stukje beter gaat! Na het surfen weer de zonsondergang bewonderd, plannen gemaakt om volgende naar Ubud te gaan met Lester. Lars en Laura waren ook in Kuta en gingen ook mee naar Ubud. Mooi een taxi kunnen delen.
In Ubud met Lester naar de monkey forest gegaan, dit viel helaas een beetje tegen. Apen zijn moddervet en verwend, ze eten geen bananen meer maar biscuits en oreo's!! ze zijn zelfs te lui om van hun plek af te komen om eten aan te nemen.
Dag erna scooter tocht gedaan door de beruchte rijstvelden van Bali! Had ik Sapa (Viëtnam) al rijstvelden gezien, maar dat was buiten het oogst seizoen, op Bali is het hele jaar door goede temperaturen om te oogsten. Alles is enorm groen al met mooie palmbomen er tussen!

1 van de dingen die ik graag wou doen op Bali was een vulkaan beklimmen. Je kon kiezen tussen Mount Agung en Batur! Als ik het doe, wil ik het gelijk goed doen en koos voor de hoogste! mount Agung was 3142 meter hoog! Lester en Lars wouden dit ook en we boekte een gids! We wouden graag de sunsrise zien en dat betekend dus snachts klimmen!
Had al veel gelezen op internet en youtube dat die extreem pittig is als je geen ervaren klimmer bent! ipv wandelen moet je ook met handen en voeten klauteren! begin van de avond dutje gedaan, snickers en andere energie repen ingeslagen. Om 23:00 werden we opgehaald bij ons hostel. Lester had aardig de zenuwen erin zitten, die begon als een gek te zweten haha. na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij ons vertrekpunt waar de gids op ons stond te wachten! We begonnen met een trap van 302 tredes.. pffff lekkere warming up.. aangekomen bij de Besakih tempel deed de gids nog een schietgebedje met wat wierrook. Mount Agnung word gezien als een heilige berg en er zijn zelfs gidsen die geen trekking doen vanwege de geesten.. Hmmm

We begonnen nu echt met de tocht naar de top! Het eerste deel is door bos en alles gaat alleen maar omhoog! Na 10 min hadden we al een korte break en dan moet je nog 5 uur!!! Dacht op dat moment wel ff waar ben ik mee bezig.. :-/
Na het begroeide natte bos werd het steeds kaler en had je af en toe een goed uitzicht over Bali, zoveel lichtjes! We liepen over grote rotsen en op een gegeven moment moesten we ook klauteren met onze handen erbij. Lichaamstemperatuur was lekker warm en het zweet gutste van me rug. Tijdens een pauze koel je snel af en kreeg je het koud. geen lange breaks meer! onze gids deed zelfs nog een dutje van 10 min toen we op Lester aan het wachten waren. Die had er meer moeite mee en wou niks over haasten en op zijn eigen tempo doen. Later sloot hij bij een andere groep aan. Het omhoog klimmen konden mijn benen wel aardig goed hebben, had meer last van de hoogte, laatste uur had ik een hele snelle hartslag en moest ik om de paar minuten weer bijkomen, heel apart was dat! Na 4,5 uur kwamen we eindelijk aan bij de top! het was 05.00 uur dus moesten een uurtje wachten voor de sunrise! kregen een warme kop thee van dr gids en gebakken banaan! verder wat snickers en suikerbrood gehad als ontbijt! extra energie voor de terugweg.
Helaas waren er te veel wolken om een mooie sunrise te zien, maar zodra de zon verder door kwam was het een prachtig uitzicht!! super gaaf gevoel om op de top van een vulkaan te staan! Lars en ik wouden wachten op Lester, maar de gids zei dat we moesten gaan. Op de terug weg zagen we Lester die nog 20 min moest naar de top! Lars en ik ging verder naar beneden en dat was echt onwijs klote.. losliggende, gladde en scherpe rotsen. Je zit met je tenen voorin de schoenen! als een skiër gingen we alsware slalommen naar beneden. 2,5 uur een ware hel voor je bovenbenen, knieën en enkels.. waren we eindelijl weer bij de tempel, moesten we nog 302 trap tredes naar beneden.. had echt de neiging om me van die trap af te laten rollen.. MAAR!!! ik heb het wel ff geflikt en was best trots op mezelf :-)
Snel terug naar de hostel! helaas was me kamer nog niet klaar en moest ik een uur wachten! Als beloning bestelde ik een broodje kroket!! De eigenaar van de hostel is nederlands en was vroeger chef kok, heeft zijn keuken staff geleerd hoe je een kroket moet maken en voilà! Smullen was dat, daarna vielen me ogen dicht en werd ik wakker gemaakt door de receptioniste dat me kamer klaar was.. rest van de middag geslapen als een baby, om 15:00 werd ik wakker en vond ik het raar dat Lester nog niet terug was.. berichtje gestuurd maar geen reactie. Na een warme douche was ik zo moe dat ik weer in slaap viel. Om 19.00 was Lester eindelijk terug en hij keek niet blij.. Hij vertelde dat hij 5 uur vast heeft gezeten op die vulkaan omdat het begon te regenen en veel water naar beneden kwam, wat bijna onmogelijk maakte om naar beneden te komen!
Holy shit dacht ik! en ik was al aant klagen over 2,5 uur, laat staan 5!! Gelukkig was die weer terug!

Volgende ochtend stond ik als een old wief op! zware benen en daarbij nog een verstandskies die door kwam.. Veel geslapen die dag en weinig bijzonders gedaan! Lester had een scooter gehuurd omdat die nauwlijks kon lopen.. Lars voelde zich wel oke! hij heeft een kleine voorsprong met zijn militaire verleden ;-)

savonds bij een goed restaurant gegeten nr 1 van tripadvisor! gelukkig kon ik bij Lester achterop de scooter, want het lopen ging me niet makkelijk af! knikte steeds door me knie, spieren helemaal verkloot met de afdaling..

Volgende dag met Lars en Laura taxi terug genomen naar Kuta, Lester wou nog shoppen en zou later die middag komen.
Zijn naar Skygarden geweest een rooftopbar waar je voor 50.000 Rupia (€3) tusssn 17:00-18:00 gratis bier krijgt, onbeperkt eten tot 20.00 en tussen 21.00-22.00 gratis cocktails!! niet slecht voor zo'n prijsje! helaas zit je van het eten zo vol dat het bier er niet meer in gaat of andersom ;-)
Rond middennacht de verjaardag van Lester gevierd die 30 werd! op de terugweg naar ons hostel werd mijn tasje bijna beroofd door 2 knapen op een scooter, het schijnt hier nogal veel voor te komen! zelfs in de drukke hoofdstraat! Door mijn geschreeuw en gegil van Laura schrokken ze en lieten ze mijn tasje weer los! Kom ik dr ff goed van af!!

Het weer in kuta was de komende dagen erg slecht, geen goede golven om te surfen, veel rotzooi uit de zee aangespoeld, gaan zelfs geen fast boats naar de gili eilanden!! Hmm kakzooi.. en ik wou graag naar de Gili's.. de ferry ging nog wel alleen zou die er 10 uur over doen en de fastboat 2 uur! Ik besloot om nog een dag uit te stellen op de hoop dat het weer beter zou worden. Die dag heb ik een mooie trip gemaakt met de scooter, heerlijk ff een dagje op mezelf zijn! ben langs mooie rijstvelden gereden, knusse dorpjes, vulkaan Batur gezien met het meer ernaast, Pura Ulun Danou gezien een tempel op het water! Hier op Bali maken ze prachtige houtwerken, maskers, buddha's etc. mooie houten meubels gezien van oud gekleurd hout! alles met de hand maken ze, hele dagen zitten ze buiten voor hun shop te werken. savonds besloten om de ferry te boeken naar de Gili's, het weer zou niet beter worden de komende dagen..

om 06 .30 werd ik sochtends opgehaald bij mijn hostel, in de bus nieuwe leuke mensen ontmoet! Cas en Huib uit Nederland, Benedikt en Henry uit Duitsland en Katerine uit Denemarken!
Aangekomen en 12 uur later waren we eindelijk op Gili Trawagan! daar staan de locals je op te wachten met een aanbod van kamers, we hebben een hele goedkope gevonden en besloten daar 3 nachten te vertoeven. Savonds was er een party bij de reggea bar sumasuma! gezellige avond gehad.
Volgende dag een snorkeltour gedaan rondom te Gili eilanden. Zeeschilpad gezien, mooi koraaf en heel veel gekleurde visjes! Na de lunch op Gili Air ging de boot terug naar Gili Trawagan. Heerlijk gegeten op de nightmarket. Dag erna hebben we het eiland rond gelopen, lekker over het strand wandelen, mooie schelpen gevonden.

Na 3 nachten op Gili T namen we de boot naar Gili Air, dit is het kleinste eiland van de 3, het is wat rustiger en de stranden zijn veel mooier hier! helaas heeft het die hele dag geregend en dan is er weinig te doen op zo'n eiland! Einde van de middag trokken Henry en ik de poncho aan en gingen we het eiland rond lopen! 1,5 uur was je het eiland al rond.
Volgende dag was het weer goed en heb ik lekker in zn hutje met kussens aan het strand gezeten. beetje lezen internet, slapen, eten. Lekker lui dagje!
savonds lekker gegeten en daarna naar een beach party geweest! helaas was het eten bij mij slecht gevallen waardoor ik eerder afhaakte! :-/
Volgende dag Ferry terug genomen naar Kuta samen met Henry en Katerine.
Ik was nog steeds slecht te passe waardoor ik de komende 2 dagen veel tijd in bed heb doorgebracht!
Wou nog graag surfen voordat ik terug naar Bangkok vloog, maar dat er helaas niet meer in.
Savonds met Katerine naar een film geweest, 'The Wolf of Wolfstreet' erg goeie film!

Dag erna had ik een vlucht om 21:00 naar Singapore! daar moest ik 9 uur wachten voordat mijn volgende vlucht naar Bangkok ging. Beetje rond gespookt op het vliegtuig, met mijn tas op de grond geslapen omdat de bankjes ongelukkig lagen. gelukkig had ik mijn slaap laken bij me omdat het extreem koud was met die airco!! rond 07:00 kon in inchecken en ontbijten bij de subway! :-)

Aangekomen in Bangkok nam ik een taxi naar mijn hotel dichtbij het vliegveld! super chille kamer. rest van de middag geslapen en tv gekeken in bed!

Vandaag weer terug naar het vliegveld om mijn lieve grote zus op te halen!!! moet nog dikke 5 uur wachten maar sta nu al te poppelen!! samen gaan we door Zuid Thailand reizen en veel eiland hoppen! onwijs zin in om dit samen te doen :-)

nog een klein maandje en dan vlieg ik zelf terug naar Nederland! tijd vliegt voorbij nu..


Liefs Xxx



  • 27 Januari 2014 - 08:30

    Hennie:

    Weer super leuk je verhalen te lezen Leo!...geniet er nog lekker van! xx

  • 27 Januari 2014 - 12:37

    Ineke Kamphuis:

    Ik zou graag de vlieg aan de muur willen zijn, om jullie begroeting te zien! Heel veel plezier samen. Xoxo

  • 27 Januari 2014 - 19:43

    Erik En Ciska:

    Dank voor je geweldige verhalen! Leuk dat je hier de tijd voor hebt genomen.
    Geniet samen met zusłief......liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Balikpapan

Azie

Voor 5 maanden backpacken door Zuid-oost Azie!!

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2014

Zuid Thailand

27 Januari 2014

Bali

02 Januari 2014

Amazing Viëtnam!!

12 December 2013

Bye bye Cambodia, Hello Viëtnam!!

25 November 2013

Cambodja
Leonie

Actief sinds 26 Sept. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 9416

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 03 Maart 2014

Azie

Landen bezocht: