Laos - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Leonie

15 November 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

voordat ik aan de gibbon experience begon was ik nog een paar dagen in pai! Na de jungle trekking in chiang mai heb ik samen met het belgische stel sanne en yannick de bus gepakt naar het hippie/reggea dorpje Pai wat boven in Thailand ligt! rit duurde ongeveer 4 uur,maar had 370 ellendige haarspeld bochten!!!! slapen zat er dus niet in.. er kunnen alleen maar minivans naar boven, geen grote touringbus.

eenmaal aangekomen, was ik blij om uit die bus te stappen! helemaal door elkaar geschud gingen we op zoek naar een goedkoop guesthouse! we hadden er 1 gevonden voor weinig, zag je er ook wel beetje van af.. leek op een gevangenis cel met hoge betonnen muren, klein raampje die uitkeek op een andere muur.. :-/ maaaar de matras van mijn bed was 1 van de betere die ik had gehad! Sanne en Yannick gingen rondlopen en op zoek naar wat te eten, mijn eetlust was ver te zoeken naar die busrit, dus ik voegde me later op de avond aan voor een borrel!

Pai is een klein, knussig dorpje wat 4 grote straten heeft waar alles zit en te doen is! Het ligt ook aan een rivier. Iedereen is hier erg laidback en je ziet veel mensen met dreads! het mooie is dat je veel mensen steeds tegen komt op straat die je de dag/avond ervoor hebt leren kennen! prettig sfeer hangt er hier!

Na de eerste nacht hebben we wat rond gelopen en de buurt verkend! met daglicht zie je het toch anders, en ik al helemaal met die slechte ogen van mij... We kwamen er achter dat aan de rivier en overkant hele gave hutjes/bugalows stonden met hangmatje ervoor! uit nieuwsgierigheid gevraagd wat het zou kosten. SPOT GOEDKOOP!! en ook eigen badkamer erin, we vlogen als een malle terug naar de andere guesthouse, we hadden nog 10 min tot checkout time!
Spullen pakken en inchecken bij de bugalows! hulde!!
deze bungalows gaven zn goeie sfeer en je had echt gevoel dat je op reis bent als je in je hangmatje ligt.. beter dan die grauwe cell.

Rest van de dagen hebben we gevuld met marktjes, eten op straat, leuke hangplekjes savonds aan de rivier, scooters huren en touren! oa watervallen, Pai Canyon en secret hotspring bezocht! die hotspring was een echte beloning voor de helse rit er naar toe.. in the middle of fucking nowhere!! zn warm water bron van ongeveer 40 gradn! super helder ook nog! lekker liggen badderen daar! 1,5 dag ben ik nog flink ziek geweest, flauwvallen, overgeven en nog meer wat ik niet met jullie zal delen..achteraf bleek dus dat ik was uitgedroogd in combinatie met een buik/darm infectie.. was zo slaap als een vaatdoek, dat ik niet kon lopen om eten te halen.. Gelukkig zaten die belgen een hutje verder en die hebben wat voedsel gehaald! verder heb ik alleen ma geslapen en als een malle water gaan drinken en dan is na 24uur de meeste ellende uit het lichaam! gekukkig maar want er stond een flinke bus rit te wachten!

Ik nam afscheid van het belgisch stel en nam de 8 uur durende bus naar Chiang Khong, dit is bij de grens van Thailand en Laos! omdat de Borders savonds dichtzijn, kon ik de volgende ochtend pas de grens over bij Laos! In die busticket zat ook een overnachting inbegrepen.. die kamer was zo goor, dat ik lange broek, trui met cappuchon heb aangehouden en in mijn lakenzak ben gekropen.. snel het licht uit voordat ik nog meer enge dingen zag liggen of bewegen.. Volgende ochtend werd ik en met wat anderen uit de bus afgezet bij de Mekong rivier, ene kant is Thailand en de overkant is Laos! Paspoort controle etc gehad en toen de boot in, 5 min later stond ik al aan wal in Laos! papieren voor visum ingevuld enn toen opzoek na een hostel! dit plaatsje Houy Xay zat het kantoor van de Gibbon Experience waar ik me dag van te voren moest melden.
Rest van de middag veel slaap ingehaald en uitrusten voor de GE.

Mijn geweldige avonturen over de Gibbon Experience had ik al gepost!!

dus ga nu verder met wat ik daarna allemaal heb uitgespookt..

Maandag 28 oktober nam ik de 2 daagse slowboot naar Luang Prabang! erg mooie tocht over de Mekong rivier met gebergte en kleine dorpjes die je onderweg ziet! Op de slowboot stonden rijen auto stoelen achter elkaar geplaatst, beetje zn vliegtuig indeling! er werd geadviseerd op tijd te zijn voor goeie plekken.. ik zette nauwlijks 1 voet aan boord en hoorde gelijk het gevloek "klote kut"!! Ik schoot in de lach en zag 2 meiden hun tas op de kop zetten, op zoek naar iets! Praatje mee gemaakt etc, bleek dat ze geen boot ticket hadden en de gids nergens te bekennen was. uiteindeljjk alles opgelost! er kwamen daarna nog wat nederlanders aan boord die ik 2 uur daarvoor had geholpen bij de ATM om Laose ‘kippen‘ te pinnen!
10.000 kip is € 1,- dus had een miljoen kippen gepint en was voor het eerst in mijn leven miljoenair!!! :-)
Op de boot zaten we dus met een gezellige groep bij elkaar en dan gaat de tijd ook snel voorbij! na 7uur op zo'n boot kwamen we aan in Pak Beng, hier is niks te beleven is heeft alleen hostels en restaurants voor alle slowboten die hier stoppen!
Volgende ochtend weer op die boot voor 6 uur!
iedereen begon nu wel gaar te worden van die boot..

Aangekomen in Luang Prabang, leek het er niet op! we waren gestopt ergens aan de kant, in the middel of nowhere..Kapitein maar schreeuwen dat we er waren, maar nieman vertrouwde dit en bleef dus stug zitten! mijn gps zei dat we 12 km van Luang prabang afzaten..snapte er niks meer van, en die boot ging ook niet verder.. Wat bleek nou dat de slowboten van de politie niet verder mogen naar het centrum! dus moesten we met alternatief vervoer na het centrum! de 2 brabantse meiden werden opgewacht met een personal busje en ik en 3 andere, Bas, Douwe en Sanne mochten gelukkig mee liften naar het centrum!
Hostel gezocht, maar veel zat al vol en best prijzig!
goedkoopste en gezelligste manier was een kamer delen! Samen met Bas heb ik een kamer gedeeld voor aantal nachten. Mijn matras was 30 cm dik en uber chill! alle matrassen waar ik op heb geslapen bij elkaar komen nog niet eens aan die 30cm ! goeie nachtrust heb ik zeker wel gehad!

In Luang Prabang zelf was niet zo veel doen! het was wel een erg schone en vriendelijke stad! verder ben ik 2 x bij de Kung Si watervallen geweest, waar je met zn touw kan slingeren en in het water kan laten plonsen. verder naar de night market geweest, hapje en drankjes gedaan bij Utopia, alle kroegen etc gaan om 23:30 al dicht! en de enige optie waar je door kan feeten is bij de bowling toko! dus dat hebben we met een groep gedaan! verjaardag van Douwe daar gevierd met een x aantal flessen wodka/rum!
Een andere avond kwam ik 2 meiden tegen die uit Gorssel komen en 1 daarvan (Elza) zit bij Lynette in het voetbalteam, en zo kwamen we op nog meer
mensen die we allebei kennen! wat is de wereld dan tog klein..
Bas was 1 dag eerder vertrokken naar Vang vieng, ik nam samen met Sanne en Douwe de dag erna de bus! die ochtend ging het wekkertje om 05:30 omdat ik om 06:00 de Monniken wou zien, die in een lange slinger door de hoofdstraat lopen en voedsel krijgen van de mensen langs de weg!
Om 08:30 werden we opgepikt door een minibusje voor de 5 uur durende rit naar Vang Vieng! ging er eigenlijk van uit dat ik wel wat slaap kon inhalen tijdens de rit, maar daar kwam helaas niks van terecht.. deze busrit staat nu in mijn persoonlijke top 5 van slechtste bus ritten tijdens mijn reis.. een en al geslinger was het, met overdreven remmen, kuilen in de weg, in het midden moeten zitten met tas op schoot, geen houvast, behalve de hoofdsteun van mijn buurman voor me, die ik er bijna af trok..
een en al ellende!!

Aangekomen in Vang Vieng op zoek gegaan naar een hostel! Midden op de dag, door die hitte liepen we met onze backpacks! het zweet gutste me aan alle kanten .. Tijdens het lopen viel me gelijk op dat we erg mooi tussen de bergen aan de rivier zaten, Sanns en Douwe gingen naar de hostel was Bas zat aan de rivier! Ik ging wat goedkoper zitten aan het einde van de hoofdstraat! zat op een kamer die ik moest delen met 2 andere kerels, waarvan 1 nederlander en een australier! die behoorlijk bezopen terug kwamen van het Tuben die middag! nadat ik was ingecheckt hebben we Bas opgezocht die fijn aan het chillen was bij zn restaurantje met een fenomeaal uitzicht! Was helemaak verkikkerd op deze plek en zou het hier zeker wel een tijdje kunnen uit houden! Na wat gegeten te hebben ging ik weer terug na mn hostel.
Savonds kwam ik onverwachts Yannick en Sanne tegen uit Belgie!! super tof om ze weer terug e zien.
savonds met de groep een gezellige avond gehad!
De knoll'n waren weer goed op en na zn ellendige bus reis wist ik zeker dat ik goed zou slapen..
nadeel van zn kamer delen met kerels is dat je niet zomaar kan omkleden, je moet de hele zooi meenemen met douchen.. ook geen stopcontact te bekennen! maar goed voor € 2 p.n wil ik het wel proberen! Helaas geen succes, want de hele hut is gehorig en je hoort steeds mensen terug komen snachts! om 08.00 was ik er klaar mee en vroeg of er een kamer beschikbaar was aan de overkant van de weg, zelfde eigenaar, alleen was dit complex van beton! had mijn eigen kamer, en badkamer, tv, en ventilator! voor € 3 p.n! hoppa inchecken, overhuizen en weer ff verder tukken!

Deze dag met de hele meut een tuk tuk gepakt die ons naar de Blue Lagoon zou brengen! onderweg nog wat mankementen gehad met de tuk tuk! gekukkig konden we daarna weer verder.. De Blue Lagoon is een helder blauw/groen beekje waar ze wat schommels hebben opgehangen en waar je vanaf een boom 2 of 5 meter in het water kan springen! De Brabants meiden Karlijn en Milou zaten er al! je kunt hier ook wat grotten bekijken! dat leek mij niet zo verstandig op slippers.. ik nam lekker een duik in het water! verder kun je hier niet zoveel.. lekker plekje om de middag hier door te brengen en aan mijn "tan" te werken! wat ik in de tijd ervoor niet aan de orde was..

Volgende dag stond het famous "tuben" op de planning!! samen met Bas, Karlijn en Milou waagde we ons eraan, ondanks de slechte verhalen en dat er een pair zijn overleden tijdens het Tuben'!
Kort uitleg wat het tuben nou inhoud.. Je huurt een band, werd met de tuk tuk ergens afgezet bij de rivier, gaat in de band zitten en over de rivier dobberen, onderweg zijn er wat barretjes (3) waar je kunt stoppen en wat kan drinken! eerder waren we wel 20 barretjes en kon je ook met zn liaan de rivier in slingeren! vanwege de vele ongelukken en verdrinken, hebben ze nog maar 3 barretjes en kun je verder alleen tuben!

we zaten al vrij vroeg aan ons 1e biertje en shotje! erg druk was het nog niet, dus besloten verder te dobberen naar de 2e bar! hier kun je volleyballen, basketballen en lekker in de zon chillen met muziek! beetje zn ‘star beach' idee van Chersonissos! zeker gezellige bende daar! rond 15.30 uur moesten we weer in onze band springen als we om 18.00 de band willen inleveren, je moet namelijk nog 1,5 uur terug dobberen naar het dorp! daarna word het donker! wederom weer een super toffe dag gehad die we daarna nog voortzette in de irish pub!
de dagen erna waren opgevuld met zwemmen, chillen, savonds naar de irish pub, 2e x tuben, dit keer met de belgen en de 2 meiden uit Gorssel! Mijn eerste ballonvaart gemaak met sunset! geweldig uitzicht gehad! Afscheid genomen van Bas die richting India ging. Sanne en Douwe gingen naar het zuiden! en de belgen gingen naar het noorden! meiden uit Gorssel waren wat dagen eerder vertrokken naar het zuiden.

Het dorpje Vang Vieng staat niet alleen bekend om het tuben, maar ze draaien ook overal de serie friends! ideaal als je met een flinke hangover zit! lekker dom tv loeren met een mango-yoghurt smoothie erbij!

Tijdens het tuben, Rob (NED) en Peter (U.K) leren kennen, die waren ook nieuwsgierig om 'the loop' te doen na Vang Vieng! dit houd in dat je na het plaatsje Tha Kheak gaat per bus en vanaf daar the loop gaat doen! 450 km is het rondje die je in 4-5 kunt doen op een motorbike (scooter) hier zie je wat grotten waaronder de Kong Lo cave die 7 km lang is, watervallen, lakes, overnachten bij een lokale familie etc! Na 7 dagen Vang Vieng was ik klaar om samen met Peter die loop te doen! toen we de weersvoorspellingen zagen werden we iets minder enthousiast! Tyfoon Haiyen was op komst en er werd dus regen voorspeld, dan ga je niet 4 dagen met een scooter op onverharde wegen rijden.. Dus we kozen verstandig en zagen af van de loop! :-(

Ik nam uiteindeljjk de bus verder naar het zuiden naar Tha Kheak! het lag op de route.. nadat ik in 5verschillende bussen heb gezeten was ik er wel klaar mee, samen met wat andere hebben rond 01:30 snachts ingecheckt bij een hostel! volgende dag zaten de meeste mensen met hetzelfde probleem, vanwege de voorspellingen de loop niet kunnen doen.. toch was iedereen wel nieuwsgierig naar de kong lo cave, 7 km lang, waar je met een bootje doorheen kunt varen! Na wikken en wegen besloten we met een groep van 8 met een minivan naar de cave te gaan! 3,5 uur heen, en ook weer terug! voor 2 uurtjes varen! gekkenhuus!!! maar wat was die cave indrukwekkend!! en donders eng.. komt allemaal door de horror film the descent!! brrr.. sommige stukken was die 100 meter hoog! iemand vertelde me in de grot dat het ook wel de spider cave word genoemd!! WTF was ik aan begonnen.. zag hier en daar wat spinnen, maar viel opzich nog mee, misschien maar beter dat het daar zo donker was.. Toen we uit de cave kwamen begon het al donker te worden en stond ons een bumpy ritje te wachten! we vlogen soms door die bus heen.. pringles uit de koker, koppen die het dak raken etc.. bij ons hostel nog hapje gegeten en toen op noar bedde!

Volgende dag waren we wel klaar in dit gehucht! buiten the loop en de cave is er niks te doen..

over de busreis naar Si Phan Don (4000 islands) vertel ik later over!

ondertussen zit ik nu in Cambodja! met de bus naar Siem Reap!

Funny facts:
- overal liepen kerels met lelijke snorren,toen ik er 1 vroeg waarom die er een had.. is het vanwege Movember (goeie doel), waarbij je de hele maand november je snor laat groeien.. verklaard dus een hoop lelijke snorren!!
- uitspraak van de belgen: "zojuist een dikke kak gedaan" !!
- Mister Chow look-a-like (hangover movie) ook gespot in Vang Vieng.. "solonggg gayboysss!!" "motherfuckaaaaaa"
- 2 dagen achter elkaar mezelf buiten gesloten..

Het reizen bevalt me nog steeds enorm! volgende week 19 nov hoop ik mijn verjaardag te vieren op het strand van Cambodja!! tot nu toe alleen nog maar in rivieren gezwommen en kijk erg uit naar het strand!

liefs!! XXX



  • 15 November 2013 - 12:22

    Thari:

    Jeejtje Leow wat een verhaal weer! Super gaaf!
    Echt super grappig dat je mensen uit Gorssel tegen komt!
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's. Hier in
    Nederland is het maar saai en gewoontjes! Geniet er van!

    Dikke kus!!

  • 15 November 2013 - 12:25

    Kristiaan:

    19 nov. ben ik helaas niet in de buurt, anders was ik vast op je strandfeestje aangeschoven. Enjoy (enne alvast van harte met je verjaardag dan maar)

  • 15 November 2013 - 12:25

    Hennie:

    hahaha...gaaf verhaal weer Leo!..fijne verjaardag

  • 15 November 2013 - 13:45

    Bas:

    Heeeeey Leo, wat een leuk verslag heppie geschreven, wat jammer dat je de loop niet hebt kunnen doen, hoop dat je het naar je zin hebt in Cambodja, tis een fantastisch land !! Geniet ervan en save travels !! X Bas

  • 15 November 2013 - 16:00

    Annet:

    hoi leow
    mooi verslag , jammer van de loop!!!!
    heb je toch gezegd , dat je zout moet innemen als je aan de rees bent of moet spugennnnnn !!! hoop dat je de volgende keer wel aan denkt, dat scheelt je een hoop narigheid.
    kusss moeders

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Azie

Voor 5 maanden backpacken door Zuid-oost Azie!!

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2014

Zuid Thailand

27 Januari 2014

Bali

02 Januari 2014

Amazing Viëtnam!!

12 December 2013

Bye bye Cambodia, Hello Viëtnam!!

25 November 2013

Cambodja
Leonie

Actief sinds 26 Sept. 2013
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9424

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 03 Maart 2014

Azie

Landen bezocht: