Bye bye Cambodia, Hello Viëtnam!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu Bye bye Cambodia, Hello Viëtnam!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu

Bye bye Cambodia, Hello Viëtnam!!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

12 December 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vrijwilligerswerk Kep Gardens!

Ik werd met een motortaxi van Kampot naar Kep gebracht! Mijn grote backpack had de chauffeur tussen zn benen en ik zat achterop met mijn rugzakje..
We moesten nog ff zoeken naar Kep Gardens, via een klein landweggetje was ik dan aangekomen op bestemming! Motortaxi $4 betaald en ik werd daarna hartelijk ontvangen door Kimsee! Janine en Andrew (oprichters) ontmoet en 2 andere vrijwilligers, Lotte uit Belgie en Inge uit Ned (Vaassen).

Tussen de middag gesprekje met Janine gehad over Kep Gardens, werkzaamheden etc. Lotte en Inge zijn via een organisatie 'Be more' bij KG gekomen, ze zijn hier ook voor 2 maanden, ze hebben ook wat meer taken en opdrachten! Er was nog een stel uit Australië dat voor 8 dagen er was. Aangezien ik er voor een korte periode van 2 weken was, zat er een week les geven er helaas niet in. Lotte gaf deze week les met haar 'topic' family. Volgende week ging Janine weer lesgeven, en de week erna Inge met haar 'topic'.

Smiddags werd er veel engels gelezen met de kinderen, dit gaat in verschillende niveaus. sommige kennen het alfabet nog niet eens, dus dan ga je bezig met kleuren en dingen herkennen uit boekjes.
Er zijn verschillende classes 1 t/m 4 en de laatste class duurt tot 20:00 uur, hierin zitten de oudere studenten van 16 tm 42 jaar! overdag werken zij en daardoor hebben ze savonds les.
In de ochtend komt 1 klas, dit zijn de kleintjes.
Alle klassen duren een uur en verder gaan ze ook nog naar hun lokale school.

Er is een lees programma opgesteld, zodat er elke keer wat leerlingen uit de les komen om te lezen, hoeveel dit er zijn ligt aan het aantal vrijwilligers.
Tijdens het lezen stel je soms vragen over het boek of ze het wel begerepen hebben, moeilijke woorden uitleggen etc! Soms zaten er woorden tussen waarvan ik de betekenis niet eens wist of hoe ik het moest uitspreken.. >_<
De kinderen vinden het leuk om te lezen en willen graag engels leren! In class 4 lezen ze ook en voer je gesprekjes met hun.

De dagen duren wel lang hier! om 08:00 is er ontbijt, maar om 07:30 staan er al kinderen rond te rennen op het terrein, of gluren ze via het raampje onze slaapplek naar binnen.. en vooral de 2 ganzen maaken een herrie sochtends.. >"<

van 9:30-10:30 is er 1 les, van 10:30-13:00 is er geen les en gaan de kinderen naar huis om te eten, 13:00 is er lunch en om 14:00 beginnen we weer met de lessen tot 20:00 uur dan is er om 20:30 avond eten en om 22:00 gaat de generator uit en is het slapen..

Janine houd zich bezig met het lesgeven en Andrew is enginieur en is veel onderweg en bezig met bouwen en heeft ook een klein team onder zich die hij van alles leert!
Kimsee werkt ook bij KG, zij is bezig met haar studie hospitality en doet verschillende werkzaamheden hier bij KG! Peara werkt ook bij KG als Librarian en ze kookt onze gerechten, savonds zit zij in class 4.
dan heb je ook nog Juune! zij werkt hier al sinds KG begonnen is (6 jaar). Spreek bijna geen engels, en haar taken zijn nogal verschillend. Ze doet housekeeping, de was, khmers eten koken..

Juune is een prachtmens!! ze kan lekker ondeugend kieken, schreeuwt sochtends soms heel KG wakker..
Loopt rond met geen idee wat ze aan het doen is, verstaat enkele basis woorden engels! Haar glimlach is goudwaard! Ik geniet hiet optimaal van!!

buiten de lessen en het lezen, komen de kinderen ook langs om te spelen.. klein volleybalveldje, springtouwen etc. Omdat de lessen maar 1 uur duren, staat dat voorop en is er helaas geen tijd om verder nog activiteiten met ze te doen..

Op donderdag avond werden Lotte, Inge en ik gevraagd door wat oudere studenten om mee te gaan naar een concert in Kampot! met 10 man zaten we achterin de pickup truck. Wat een spectakel!! mooie avond gehad!

In het weekend rond gefietst door Kep, crab market geweest. Met Janine naar de verjaardag van George (87) geweest! haha! bekende van Janine die hier in Kep een butterfly farm heeft.. veel karaoke en dansen op de cambodjaanse manier.. ze proosten hier om de 2 minuten lijkt het wel.. don't ask why!

Na het weekend begonnen de lessen weer, dit keer werden er ook work sheets gemaakt door de kinderen en gingen we nieuwe woordjes bij leren! veel afwisseling dus!

Dinsdag avond werden we weer uitgenodigd om met de oudere studenten ergens te gaan eten. achterop de motorbikes werden we rond gereden door Kep! Heerlijke Noodle soup gehad, daarna naar een kermis geweest! De constructie van het reuzenrad zag er niet helemaal tof uit, dus deze heb ik overgeslagen. Het rad werd aangedreven door een soort motorfietst! iemand zat op een zadel en gaf gas en dat ding begon te draaien als een malle, aan de rem trekken was stoppen! mooi om te zien hoe creatief ze hier zijn!

Daarna een stop gemaakt at the beach.... en dat liep iets minder goed af! Ik werd gebeten door een giftige duizenpoot! waarschijnlijk hebben jullie het verhaal gelezen op facebook..
2 ziekenhuis bezoeken en een hoop medicatie later ging het weer goed! na 24 uur was het gif uit me lichaam en de pijn was ook weg.. kinderen hadden me ondertussen de bijnaam 'Bigfoot' gegeven..
Ondertussen een week verder gaat het goed met me voet, eind van de dag nog wat gevoelig en zwelling, maar dat zullen wel de na weeën zijn..

Zaterdag ochtend nam ik afscheid van Kep Gardens! de 2 weken zijn voorbij gevlogen.. heb het onwijs naar mn zin gehad en vond het super mooie ervaring, die ik niet meer zal vergeten!

Ik nam in de vroege ochtend uurtjes de lokale bus naar Phnom Penh! had lekkere broodjes op de markt gehaald die ik in de bus kon besmeren met nutella! ^_^
Omdat de wegen erg stoffig zijn, komt dit ook allemaal in de bus.. heb de hele reis (5 uur) een zakdoek voor me mond en neus moeten houden! heb aan dit stoffige ritje een apart kuchje over gehouden.
Aangekomen in de hoofdstad van Cambodja, op zoek gegaan naar een hostel! dit keer iets luxer! rest van de dag veel geslapen. De medicijnen zijn erg slaapverwekkend.. savonds rond gelopen en op tijd na bed!

Hostel was me wat tegen gevallen en de matras was ook crappy! uitchecken met die handel en naar de overburen gegaan! hier op een doorm geslapen voor $3!
Smiddags naar de Killing Fields en Prison S21 geweest!

Een van de 300 killingfields in Cambodia. Massagraven waar meer dan 3 mijloen(op een populatie van 8 miljoen) cambodianen op brute wijze vermoord zijn.. met het meest onvoorstelbare; door landgenoten.
Pol Pot's Khmer Rouge heeft met zijn leger een van de meest verschikkelijke genocides ooit veroorzaakt.
Even in het kort;
Zijn ideaal was het jaar 0 te creeren. Dus in het kort heeft hij iedereen uit de stad, met kennis, studie, werk vermoord. Hij vond dat deze mensen besmet waren en landveraders. Hij richte zich hierom op de boeren en landarbeiders die volgens hem nog onbevlekt waren, naief en hierom kneetbaar. EN HOE!! hij knede ze tot ware beulen!
Mensen werden massaal uit de stad verdreven, en vervoerd naar 'werk boerderijen' omdat er 15 uur per dag gewerkt moest worden door voornamelijk geleerden, monniken, studenten vielen er al veel bij bosjes neer. Dit ging hem niet snel genoeg en toen ontstonden de killingfields.. hier werden mensen op de meest brute wijzes omgebracht met letterlijk alles wat voor handen was... om kogels te besparen sloegen de rode khmer kinderen dood door tegen een boom aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan!
De bekendste killing field is Choeung Ek, hier zijn in totaal 8985 lijken opgegraven! Ik heb hier de audio tour gedaan en dat is wel een prettig manier om de heftige gebeurtenisssn hiervan mee te krijgen! Daar loop je dan... Kippenvel kreeg ik ervan! aan het einde van de tour kun je naar de stupa, een monument wat ze hebben gebouwd. Hier zijn 5000 schedels te zijn!

Heb tijdens deze tour geen fotos gemaakt, vond ik niet gepast!

maar goed, weer terug naar de tuktuk..
Dan denk je dat dit erg was.. ? Ik heb ook de Tuol Sleng museum, ook wel Prison 21 bezocht. Een oude school die in de Khmer tijd als martel plaats gebruikt werd om onschuldige mensen tot allerlei bekentenissen te dwingen.. 20.000 mensen vonden hier de dood. Omdat het nog zo kort geleden is(eind jaren 70) is alles bewaard gebleven... het was vreselijk kan ik jullie vertellen!! Op het grote terein staan 4 grijze betonnen gebouwen, prikkeldraad, en 4 verdiepingen hoog.
Hokjes met de kettingen nog in de grond, bloed op de vloer, martelwerktuigen, toen deze plek ontdekt werd waren er nog 14 mensen die dood gemarteld waren achtergelaten door de gevluchte soldaten...
Pf.. ik had enorme hoofdpijn, alsof er geen lucht was.. zo afgrijselijk!!

Het frustrerende ervan was dat ik hier op school nooit wat over gehoord heb.. misschien is het omdat niet zo heel lang geleden is.. in 1975 begon deze mafkees met alle ellende..
Wil je meer weten hierover, google zal je rest vertellen en laten zien!

Volgende dag met mn dorm partner Theo op pad geweest! wat markjes bezocht, 2 kg mandarijnen gekocht! kan wel wat vitamientjes gebruiken met dat fijne kuchje van me. Smiddags gezwommen bij een luxe hotel tegen een kleine betaling natuulk! eigenlijk 3 uur liggen luimen op een bedje.. haha!
Rond zonsondergang naar de Eclips skybar geweest, waar je vanaf de 22e etage uitzicht hebt over heel phnom penh! 1 drankje gedaan daar, omdat de prijzen niet voor backpackers waren weg gelegd. savonds nog wat rondgelopen langs de riverside!

Volgende ochtend met de bus naar Vietnam! Ho Chi Minh City ook wel Saigon genoemd! 9 miljoen inwoners, waarvan 6 miljoen scooters rond sjezen..

meer hierover in het volgende verslag!
ondertussen zit ik op een gezellige doorm met 2 andere meiden, waarvan1 nederlandse..

Op mijn 1e avond hier kwam ik onverwachts het belgische stel Sanne en Yannick weer tegen, in Laos voor het laatst gezien! echt absurd!!

wat info over Cambodja..
- veel huisjes op palen, met wat koeien,kippen en andere beesten rondom. beekjes voor de rijstveldjes.
- onder de huizen spelen de kinderen, liggen de locals in hun hangmat of doen ze andere bezigheden.
- ze kennen geen meubels en leven op matjes, stoelen en soms matrassen.
- de bevolking is erg vriendelijk en behulpzaam en vooral gastvrij. glimlachen als je voorbij rijd en vooral de kinderen spreken je steeds aan.
- wegen hier zijn nog slechter dan in Laos, wist niet dat het mogelijk was.. veel zandwegen met kuilen of los grind!
- de bevolking loopt in speciale pakjes oftewel pyamas! haha lekker comfortabel.
- de rijst hier is heilig!
- de combodjanen smakken, slurpen, gorgellen en spugen veel.. niet erg smakelijk om aan te horen

enorm veel zin om door Viëtnam te reizen.. nieuw land, andere bevolking, cultuur en vooral een nieuw avontuur!! Bring it on..

Xxx

p.s alvast fijne kerstdagen!! mijn kerst gevoel zit er nog niet in.. maar misschien komt dat nog in het noorden van vietnam waar het savonds tegen het vriespunt kan zakken.. o_o"

• 12 December 2013 - 16:00

Myrna:

Heerlijk verhaal weer Leow..!!
    Wij gaan 22 dec. sinterkest vieren zullen je missen =(..
    Geniet van Vietnam en lees graag weer je volgende verhaal..

Enjoy..!!!! xxxxxxxxx

• 12 December 2013 - 16:47

Bas Toet:

Heeeey Leo, wat gaaf wat je allemaal hebt gedaan in je dorpje !! Ik vind het stoer. De verhalen uit Cambodja staan ook nig oo mijn netvlies gebrand, wat een beleving !! Veel plezier in Vietnam, het zal je wel bevallen !! Take care, save travels !
    X Bas

• 12 December 2013 - 17:24

Hennie:

Wat een avonturen weer!....geniet er nog ff van...met het pootje alles okay?
    xxx

• 12 December 2013 - 18:44

Papa:

hallo leow ,wat een leuk verhaal weer ,en weer een paar ervaringen rijker.
    heel veel reis plezier weer in vietnam.blijf uitkijken voor enge beesten ,doe voorzichtig.
    liefs love you xxx

• 12 December 2013 - 19:43

Erik En Ciska:

Leuke verhalen Leo!
    Goed dat je er de tijd voor neemt.
    Ook heftige momenten begrijp ik.
    Erg indrukwekkend.
    Dank voor verslag en jij ook alvast prettige dagen.....geniet!
    Liefs

• 12 December 2013 - 21:05

Annet Nikkels-kleine:

Hoi Leonie wat een byzondere belevenissen zijn het. Dat vergeet je nooit meer. Geniet nog een poos.
    Groetjes, Annet

• 13 December 2013 - 01:48

Ineke:

Can't wait for more pictures. Take care of your cough!
    Xoxo

• 14 December 2013 - 19:26

Engelien Mulder:

Ha !
    Indrukwekkend je verhaal over de "killing fields". Indertijd heb ik dat allemaal in de krant gelezen; dat was de tijd dat ik voor het eerst bewust de krant las... Maar de "details" die jij vertelt die stonden hier niet in de krant wel dat het gruwelijk was onder Pol Pot...bijvoorbeeld voor mensen (jongeren) met een bril die werden ook gedeporteerd.
    Dank voor al het delen Leonie en fijn dat je voet weer helemaal oke is.

• 15 December 2013 - 10:24

Rianne:

Mooi verhaal weer leow!! Ondertussen ben je al weer even in Vietnam ben benieuwd hoe het je daar bevalt.. Blijf genieten meis! Dikke knuffel en kus!!