Zuid Thailand - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu Zuid Thailand - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu

Zuid Thailand

Blijf op de hoogte en volg Leonie

24 Februari 2014 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Zuid Thailand

Op 27 januari stond ik in Bangkok op het vliegveld om Paulus eindelijk op te halen.. Aangezien ik geen rust had in de donder, was ik natuulk veelste vroeg! sta je dan.. te poppelen om je zus weer te zien na 4 maanden! Ik mocht zelfs nog een uurtje langer wachten omdat het vliegtuig vertraging had..
Uiteindelijk was ze er!! Jeeeh :-)
Taxi genomen naar Khao San Road en ingecheckt in ons hotel. Deze was luxer dan ik de afgelopen maanden gewend was. Al snel kwamen de Hollandse dropjes, krentebollen en nootjes uit de tas! Vooral de dropjes had ik gemist! ;-)

Volgende dag zijn we naar de grote MBK Mall geweest! vanwege de toestanden in Bangkok waren enkele straten afgezet waardoor de taxi ons niet voor de deur af kon zetten! Verder merkte je vrij weinig van de protesten in Bangkok.
rest van de dag rond geslenterd rondom ons hotel. souveniers, kleding en pruttel gekocht. savonds heerlijk streetfood gegeten en wat coacktails.

Dag erna zaten we op 10.00 in de trein naar Hua Hin! gezellig 3e klas tussen de locals. Waren wel harde bankjes waar we 4 uur op moesten zitten.. maar je betaald er omgerekend een €1 voor!! haha
Je kunt lekker van de af loeren in de trein en met wat lezen vliegt de tijd voorbij.
In Hua Hin een hostel gevonden in de knusse straatjes. Het strand nog ff bekeken, savonds rond gelopen op een avond markt! lekker gegeten bij een tentje waarvan de keuken op straat stond!

Volgende ochtend uitgeslapen en planning gemaakt voor die dag! Na het uitchecken mochten we onze spullen daar achterlaten zodat we op de scooter naar het Khao Roi Yot National Park konden skeuren.. Hier zit een grot waar een tempel staat. Doordat er zonlicht naar binnen schijnt moet het een mooi plaatje zijn op te zien. Maar eerst even langs het busstation om de bus naar Surat Thani te regelen, aangezien de trein al volgeboekt was.. :-/
Aangekomen bij het National Park moesten we natuulk entree betalen.. We moesten nog wel een flink stuk klimmen en wandelen om bij de grot te komen. Ik was goed geïnformeerd: door Mirjam die hier ook al eens is geweest. ;-) af en toe was het afzien in de hitte en zweten als een malle (conditie is ver te zoeken) maar het was super gaaf om die tempel te zien in de grot! Terug weg ging stuk soepeler. gauw op de scooter en wat wind vangen.. Onderweg wat ananas gehaald, flinke vitamine boost!

Om 22.00 zaten we in de bus richting Surat Thani! deze kwam vanuit Bangkok en was behoorlijk vol gepakt en iedereen lag al te maffen met de stoel plat..
Met moeite konden we ons er tussen proppen. Aangezien de busreis ongeveer 7 uur zou duren ging ik mezelf ff goed installeren om een filmpje te kijken op de tablet. Rond 04.30 kwamen we aan met de bus en moesten nog met een pick up naar een ander bus station. Hier hebben we ons vervoer naar het Khao Sok National Park geboekt. Rond 08.30 waren we naar een lange slopende nacht aangekomen bij het Park! We hadden een mooie hut op palen bij de rivier. Rest van de dag bijgeslapen en zodra het wat minder heet was gingen we door het park wandelen. voordat je het park in gaat moet je weer betalen en dit keer ook je naam opschrijven, voor het geval je met sluitingstijd niet terug bent komen ze je zoeken.. haha!
We hebben zo'n 4 uur stevig gewandeld door de bossen en langs het water, en toen hadden we nog niet eens het hele park gezien! Er waren een aantal watervallen te zien, maar in 4 maanden tijd heb ik al een hoop watervallen gezien, dat ze wel heel groot moeten zijn als ik nog onder de indruk wil zijn ;-)
Toen we het park uit waren een heerlijk mango smoothie gehaald! Paulus had savonds een rug/voet massage geboekt omdat die helemaal in de kreukels lag van de lange busreizen en krakkemikige bedjes.. :-P Daarna heerlij gegeten bij zn familie restaurantje, waar de kinderen tussen de tafels en stoelen spelen en de hond bij de entree ligt. Eten was super goed en hoeveelheid fried rice was ook niet bescheiden..

Volgende ochtend kwamen we bij dit zelfde restaurantje terug voor een heerlijk ontbijt! Hierna hebben we de bus naar Phuket gepak! Dezd local bus zat al lekker vol en mochten we eerste half uur in het gang pad staan. Er zaten aardig wat bochten in dr route en de Thaise vrouw naast ons gooide haar ontbijt (noodles) er al gauw uit, wel netjes in een zakje! maar de lucht was niet te houden!! Paulus en ik tijgerbalsem onder onze neus smeren om die lucht tegen te gaan...

Phuket staat bekend als party eiland en sex toerisme! vieze ouwe kerels met zn klein thais vrouwtje.. Toch besloten we die kant op te gaan haha! Wij verbleven alleen wel in Phuket town en al die toestanden vinden voornamelijk plaats in het plaatsje Patong aan de westkust! We hadden vooraf een goedkope hostel geboekt, zo goedkoop dat je er niet veel van kan verwachten.. Bij het zien van onze kamer lachte we ons beide kapot, toen we zagen dat we in een soort etalage sliepen! groot raam aan de voorkant! gordijn ervoor en je hebt een kamer! wel super chill bed, koelkast en airco! dikke prima :-)

Dag er na hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar het zuidelijkste puntje van Phuket gereden. Mooi strand opgezocht met mooi helder water. Helaas veel Russen hier aanwezig.. brrr wat een naar volk is dat zeg. Brutaal dat ze zijn en altijd zo'n saggerijnige kop! schreeuwen het hele strand bij elkaar..
Eind van de middag nadat we gaar waren van de zon gingen we via de westkust naar Patong, hier moesten we nog een bikini broekje scoren voor paulus. onderweg gestopt voor een lekkere Banana pancake met nutella! Omdat we winkel in en winkel uitgingen, besloot ik de helm ff niet op zetten.. rij nog geen 500 meter verder of er staat al politie! Bekeuring natuulk, gelukkig maar 1, want alleen de bestuurder moet een helm op de kop hebben blijkbaar. Vaag gedoe allemaal, maja wel 500 baht lichter wat omgerekend misschien €10 is, maar hier in thaise begrippen kan ik er 3 dagen van eten! ;-)
Gelukkig een bikini kunnen scoren zodat de ellende niet voor niks was. Op de weg terug kwamen we in Phuket town toevallig uit op een avondmarkt die elke zondag word gehouden! de straat wordt afgezet en overal staan food stalls waar je kleine hapjes kunt eten voor heel weinig geld! ideaal naar zn dagje!

Volgende dag hadden we een boot tour geboekt om de eilanden bij Phang Nga te bezoeken. waaronder ook de beruchte James Bond eiland! hier is de film met Roger Moore opgenomen! We bezochten ook een Muslim village op het water. Helaas liet de gids ons met een hoge snelheid het eiland zien, waardoor we niet te tijd gekregen om alles goed te bekijken. Na de lunch op de boot gingen we verder naar een ander eiland waar we konden kayakken en door een grot gingen. Paulus wist nog een leuk shirt te fixen van 1 van de tour guides!

Onze reis ging verder naar Krabi, we hadden de bus gepakt en een fijn goedkoop hotel geboekt in hetm centrum. tegenover ons zat een lokale foodmarket.
vanuit hiet kon je de boot nemen naar Railay beach. erg mooi hier en de dag begon rustig, maar in de middag ligt alles volgepakt! Er zijn geen supermarkten en restaurants hier maar van die longtailboten die een hele keuken aan boord hebben! Eind van de dag hebben we boot naar Ao Nang beach genomen, omdat we wouden zien hoe dit strand er bij lag, maar vanwege het hoge water eind van de dag was er weinig strand over! We ploften neer bij een toko op het strand waar we wat cocktails hadden genuttigt met happy hour. Aangezien we nog geen avondmaal hadden genuttigd kwamen ze behoorlijk binnen! ;-)

In Krabi hebben Paulus en ik onze tattoo laten zetten, wouden graag een bamboo tattoo! Ik wou graag een tattoo die te maken had met mijn reis en dat dit de beste beslissing ooit was die ik genomen had! had aardig wat ideeën opgespaard en het was aan de kerel van de tattoo shop om er iets moois van samen te stellen. Nu stond Krabi niet op ons lijstje om de tattoo te zetten, maar op dat moment zat er al een andere klant in de shop waardoor we mooi ff de boel konden checken! Hij was nog bezig met het tekenen en dat zag er al zo precies en fijntjes uit, dat het wel een goede tattoo artist moest zijn. Paulus kon zelfs die avond al de tattoo laten zetten. ging aardig wat tijd in zitten en tussendoor werd er zelfs nog ff een biertje gedronken.. rond 01.00 liepen we tevreden de tattoo shop uit en hadden honger als een malle! gelukkig zit er op elke hoek van de straat een 7/11 supermarkt waar ze de lekkerste tosties hebben!
volgende dag gingen we naar het eiland Ko Lanta!
Ik had een scooter gehuurd en ging de dag erna voor naar Krabi om mijn tattoo te laten zetten. 2,5 uur en 2 veerpondjes verder kwam ik in Krabi aan. Totaal 4 uur daar in die shop gezeten! maar ben er super blij en trots op! kreeg zelfs nog korting op de prijs, omdat ik de moeite nam om helemaal van Ko Lanta terug te komen!!
Met een grote glimlach vertrok ik weer op mien skeurijzer richting Ko Lanta!

Verder hebben we op Koh Lanta lekker op het strand gelegen, savonds naar de avond marktjes en het eiland rond gereden met scooter! Vanuit Koh Lanta vertrokken we richting de Phi Phi eilanden!! Deze eilanden staan bekend om de mooie stranden en waar de film "The Beach" is opgenomen! Het is hier zo toeristisch en vooral het bekende Maya Bay, dat we een tour hadden geboekt met overnachting op Maya Bay! rond 15:00 vertrokken we met boot en 20 mensen richting Phi Phi Don! wat snorkelstops gemaakt, langs de viking cave en toen zagen we het bekende Maya beach waar de film is opgenomen. helaas lag de baai nog vol met longtailboten en het strand vol met toeristen! Ondertussen was het al 17:00 geweest en we werden met een klein bootje vervoerd naar het strand. Steeds meer boten vertrokken weer en rond 18:30 waren alle boten en toeristen weg en hadden we het strand/eiland voor ons zelf! We zaten gezellig met de zonsondergang op het strand en de gids speelde gitaar! Als avondmaal kregen we lekkere curry met groentes en rijst! en begonnen we aan onze eerste bucket met rum en cola! muziek aan en gezellig met wat mensen kletsen. rond 22.00 kregen we nog kipstukjes van de BBQ met wat brood! Er werd goed voor ons gezorgd!! savonds was het strand verlicht door de bijna volle maan, zo mooi om te zien en mee te maken. Rond twaalf uur weer terug na de boot en kon je nog zwemmen! Het water was zo helder dat je met het licht van de maan de bodem kon zien! zodra je in het water sprong zie je het licht van de plankton.. iedereen als een gek spattelen in het water om zoveel mogelijk lichtjes te zien! helaas Spongebob niet gezien :-P
We sliepen op de boot en sommige zelf op het dak van de boot. sochtends werden we al vroeg wakker gemaakt zodat we als een van de eerste weer op het maya strand waren, helaas lagen er al enkele bootjes maar alsnog mooie fotos kunnen maken!
weer terug naar de boot voor een ontbijt en nog wat kunnen snorkelen. Nadat we weer met de boot terug waren gingen op zoek naar ons hotel voor 1 nachtje.

Na de Phi Phi eilanden gingen we richting het eiland Koh Phangan, waarde beruchte full moon party's zijn! Aangezien deze altijd flink bezocht worden betaal je een flinke prijs voor accomodatie! En je kunt alleen maar voor minimaal 3/4 nachten boeken.. Dat pakken ze wel slim aan! Ik had dus ook al ver van te voren geboekt! Maar voordat we op Koh Phangan waren hadden we nog een lange reis te gaan.. Vanaf Phi Phi werden we met de boot afgezet op Krabi, hier zouden we opgehaald moeten worden door een bus die ons naar de pier in Surat Thani zou brengen waar we vervolgens de nacht Ferry naar Koh Phangan konden pakken.. Maar we werden maar niet opgehaald bij Krabi..!! Ellende!! Meestal is het vervoer wel aan de late kant, maar naar een half uur werden we wel ongeduldig! Binnen vroeg ik aan zo'n reis office of die kon bellen! Maar die vertelde dat ze altijd wel laat zijn en nog kunnen komen! Dus wij weer braaf wachten.. Tot we weer een half uur verder waren! Ik vroeg van een local de telefoon en begon de company te bellen! De helft was niet te verstaan door lawaai en gebrekkig Engels.. Oftewel onze bus was al onderweg en kwam niet meer terug, we zouden een overnachting moeten nemen in Krabi! Pissed dat we waren, want nu moesten we voor een extra overnachting betalen terwijl het niet onze fout was.. Maja probeer dat geld maar eens terug te regelen ;-)
Aangezien we al eerder in Krabi waten geweest wisten we een goedkoop hotel! Vanuit daar hebben we die kut van de tour office weer gebeld en laten weten dat ze ons op konden halen de volgende ochtend! 06:00 volgende ochtend stonden we weer braaf te wachten in de lobby! Gelukkig werden we dit keer wel opgehaald! :-) begin van de middag kwamen we aan op het chaotische Koh Phangan! De bemanning van de boot was behoorlijk pissig en begonnen met alle backpacks en koffers te gooien en zelfs tegen mensen aan.. WTF?! Die van Paulus konden ze niet eens gooien omdat te zwaar is, en de mijne hield ik nauwlettend in de gaten haha!
Wat een vaag gedoe was dat! Gauw weg daar. Bij de pick up trucks begon de ellende weer opnieuw! Onderhandelen over de prijs was geen tijd voor want we werden zo in de pick up gedrukt! Tassen op het dak en gaan. Aangekomen bij onze hostel waren ff helemaal klaar met alle hectiek! Pff.. Rest van de middag   met een lekkere pizza op het strand bij gekomen! Aangezien alles toch wel ver uit elkaar lag gingen we opzoek naar een scooter! Maar vanwege de drukte waren alle scooters verhuurd... Hebben wij weer!! Savonds in het centrum op zoek gegaan voor een outfit voor de full moon party! Vlak voordat we een taxi terug wouden nemen zagen we een shop waar ze nog een scooter hadden staan! Wij dikke mazzel, want die was 30 min daarvoor net terug gebracht! Hoppa op de scooter terug naar onze hut!

Volgende dag was het de dag van de full moon party en was Paulus ook jarig!! We zijn met de scooter naar het noorden gereden van het eiland Ao Mea Hat strand! Mooi strand waar we de rest van de middag zijn gebleven. Eind van de middag terug naar de hut! Paulus kreeg een Bucket met drank en wat geld erbij in als verjaardagsgeld! Daarna ff geslapen, gegeten en op naar de Full moon party! We lieten ons met neon kleuren beschilderen! Het feest vind plaats op het strand wat zich helemaal uitstrekt met barretjes waar je buckets kan halen en overal word muziek gedraaid! Je ziet van alles lans komen op het strand! Geweldig!! Rond 06:30 zag je de zon opkomen vanaf het strand en dan zit je sohtends nog uit die buckets te lurken.. Rond 08:00 vonden we het wel genoeg geweest en waren we flink naar de klote! Met de pick up werden we weer bij onze hut afgezet!  Bij de 7/11 tegenover ons flink wat tosti's gegeten en slapen!
Na een paar uur geslapen we hebben werden we wakker met een flinke kater en een droge muil! Ff wat paracetemol erin en water erbij! Ik ging om de hoek een banana shake halen! Toen we rond 15:30 beter te pas waren gingen we met de scooter naar Salad beach! Paulus nam hier een voetreflex massage! Gelukkig was het niet heel zonnig waardoor ik nog ff lekker op het strand kon slapen! Savonds maar op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag vertrokken we om 07;00 al met de boot terug naar Surrat Thani waar we vervolgens in 4 verschillende bussen hebben gezeten om bij het plaatsje Khao Lak aan te komen.. Hoe verzinnen ze het?! Eind van de middag rond 17:00 kwamen we eindelijk aan bij ons hotel waar we 3 nachten verbleven! Lekker op het strand gelegen, snorkel tour gedaan naar de Similan eilanden! Erg mooi daar, stranden zijn parel wit en de zee heeft de kleur van een zwembad!

Vanuit Khao Lak vertrokken we richtig het eiland Koh Samui waar we de laatste paar dagen zullen door brengen! Onderweg waren we nog ff flink opgelicht door een kerel van de bus die beweerde dat we bij een andere pier zouden aankomen waardoor we maar beter een taxi alvast konden regelen! Wij hadden dit maar gedaan aangezien we laat aankwamen en naar de andere kant van het eiland moesten! Achteraf was het niet nodig en kwamen we gewoon op de normale pier aan en reden er gewoon pick up taxi's voor 100 baht! Dus 150 teveel betaald..
Vandaag nog een relax dagje op het strand en morgen reizen we terug naar het vasteland en pakken we de nachttrein naar Bangkok! Lange rit te gaan..

Terwijl ik dit verslag zit te typen realiseer ik me dat dit mijn laatste verslag zal zijn wat ik vanuit Thailand zal typen! Ik zit alweer in mijn laatste week...!!!! Volgende week maandag om 14:00 sta ik weer op Nederlandse bodem! tijd vliegt als malle.

Het is goed om weer naar huis te gaan! Heb zoveel gezien, gedaan en nieuwe mensen ontmoet! alles was boven mijn verwachtingen. Thuis staat een nieuw begin op mij te wachten met nieuwe uitdagingen! kijk er naar uit om dit avontuur aan te gaan..

Iedereen bedankt voor het volgen van mijn avontuur en de leuke lieve berichtjes! doet mij goed om die te lezen :-)

Liefs! xxx

Xxxx

• 24 Februari 2014 - 15:41

Rianne :

Lieve Leow,

Wat een top verslag weer.. Weer veel meegemaakt en in veel bussen gezeten. Je hebt echt alles eruit gehaald om er een topreis van te maken en dat is ook zeker gelukt..
    Ik ben blij dat je volgende week weer lekker bij ons bent. Geniet nog even van je laatste week en tot volgende week:-) :-)
    Dikke knuffel en kus

• 24 Februari 2014 - 19:47

Henny:

heel mooi verslag weer leow ,die mooie momenten daar ,met de herineringen pakken ze jou niet meer af .
    ik ben heel trots op je ,maar ook heel blij dat je volgende week weer ,in je eigen vaderland bent .veel pleziernog de laatste week ,groetjes aan je zus xxx en see you xxx .love you 2 [beide]

• 26 Februari 2014 - 09:29

Thari:

Wijffie!!

Wat een mooi verhaal weer! Ik ben nog steeds trots op je dat je het hebt gedaan. Super om te lezen dat het zelf ook de beste beslissing ooit vind!!

Over een paar dagen ben je er weer! Eindelijk!

Tot snel ;)

Dikke kus!!