Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Leonie Wagenvoort - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Leonie

25 November 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes en felicitaties!! ik zal later int verhaal vertellen hoe ik mijn b-day heb gevierd!!

om verder te gaan op het vorige verslag...

Ik was gestrand in het gehucht Tah Kheak ( Ta KAK!)
Samen met Lars en Laura zaten we de volgende ochtend te kijken om zo snel mogelijk en comfortabel uit dit dorp te vertrekken.. onze volgende bestemming was Si Phan Don oftewel 4000 islands, dit ligt in het zuidelijkste puntje van Laos, waar de Mekong rivier zich opsplitst en allerlei eilandjes ontstaan!

Helaas reed er maar 1 bus die dag en om 17:30 uur pas, moesten we ook nog de hele middag wachten..
beetje internetten dan maar, nog ff middag dutje gedaan en toen vertrokken we richting het bus station, 2 nederlandse meiden gingen ook met ons mee! Busticket gekocht en de meneer achter het glas vertelde dat de busreis 10uur zou duren.. >_<
als enige wesrerlingen zaten we in deze bus, tussen was dozen.. we zaten achterin de bus op een best prima plekje! naar een paar uur stopte de bus en liep de halve bus leeg! iedeaal voor ons, iedereen had 2/3 stoelen voor zich zelf en konden we mooi tukken! Na 1,5 liter water opgeslurpt te hebben kon mijn blaas de druk niet meer aan, buschaufeur gevraagd of die ff wou stoppen langs de weg om "Pipi" te doen.. daarna kon ik weer zalig slapen! voor 7 uurtjes hebben we riant gezeten en toen moesten we om 01:00 uur switchen van bus.. we werden in een volle local bus gestopt met schreeuwde babys, motor voorin, stoelen die los zitten en houten pilaren in de bus die het dak ondersteunen voor alle rotzooi die daar op ligt!
wat een ellende!! mensen zitten op krukjes in het gangpad.. we reden nog niet eens de straat uit of hij stopte al weer om van alles uit te laten, daarna gingen we weer.. of toch niet?! de buschauffeur zette de bus aan de kant van de weg en was daarna spoorloos verdwenen.. zit je dan! 02.00 snachts.
geen idee wat de bedoeling was.. naast de bus begon er een man en vrouw te koken bij een tentje..ik ging ff polshoogte nemen.. kreeg te horen dat de bus om 05.00 uur pas weer gaat rijden! WTF!!
Daarna moesten we nog eindje rijden en kwamen we 8.15 in de ochtend aan op Don Khong, grootste eiland.
We namen een bootje om 8.30 naar het eiland Don Det, wat kleiner en meer richting backpacker is gericht! na 1,5 uur op de boot waren we eindelijk op onze bestemming! na 17 uur onderweg te zijn geweest.. chille bungalow gevonden voor €4 p.n! om 11.00 ging iedereen eerst wat slaap inhalen.. Ik werd 3 uur later kwijlend wakker met het zonnetje in me gezicht! Helaas zat een frisse douche er niet in.. het water uit de kraan en douche komt rechtstreeks uit de vieze bruine Mekong rivier!! het duurde ff voordat ik dat door had, dacht namelijk eerst dat ik zelf zo smerig was.. >_<

Nadat ik het water tijdje liet lopen, werd het al beter.. veel zeep erbij en mond dichthouden!

rest van de middag in mijn hangmat gezeten, rond gelopen, spelletje gedaan met de locale kids.. iets met slipper werpen en elastiekjes...
Savonds met zn alles wat gegeten, kwamen we Ollie en Joe weer tegen die op mysterieuze wijze de vorige dag waren verdwenen! drankje gedaan, chilln en om 23.30 ging overal de stekker eruit en bij mij de luiken!
Volgende dag afgesproken om met zn allen te gaan kayakken! over de Mekong, watervallen bezocht, zoet water dolfijnen gezien (Irrawaddy), mooie sunset gezien vanuit de kayak!

Volgende dag met Lars en Laura de boot en bus gepakt naar Siem Reap Cambodja! Het eiland was prima voor 2 nachten. verder weinig te doen, en in die hitte ist wel fijn als je ergens kunt zwemmen, behalve in de rivier.
Op naar Cambodja dus!! er stond ons weer een lange reis te wachten..Ollie en Joe hadden hun ticket veranderd en gingen gezellg met ons mee! ^_^
In een minivan werden we naar de grensovergang gebracht, waar we extra lang moesten wachten omdat er 2 tassen van het dak waren gevallen, tijdens de bumpy road! we werden nog ff gescand met een apparaat om te kijken of je geen koorts hebt, want dan mag je de grens niet over! Ik was een koele kikker met me 35,8 graden! We stapten in een grotere maar oude bus! De bus was zo stoffig dat tijdens het rijden alle stof ging opwaaien.. + het zand van de wegen erbij.. ik knoop mijn sjaal maar voor me mond. De wegen in Cambodja zijn nog slechter als in Laos.. veel zandwegen met kuilen waar je U tegen zegt! de bus knalt er gewoon doorheen! We zater achterin en kwamen paar keer helemaal los van de stoel! De mensen voorin de bus keken steeds naar achter waarom we zo'n herrie maakten als er een diepe kuil kwam..haha!

Savonds moesten we weer van bus wisselen, want die ging naar Phnom penh! Ik zat naast een local, die de muziek lekker hard aan had staan.. echt comfortabel en op me gemak zat ik niet! veel locals staren je aan.. tas op slot en oogjes snel dicht!
om 02:30 uur snachts kwamen we aan in Siem Reap, met tuktuk's werden we naar een hotel gebracht.. geen guesthouse of hostel dit keer! kamers waren ook vrij prijzig! gelukkig kon ik een kamer delen met Ollie en Joe! scheeld weer in de kosten..
Omdat we toch wakker waren besloten we om naar Ankor wat te gaan en de tempels met sunrise te zien! Dit is een must see als je in siem reap bent! Ankor Wat behoort tot de 7 wereldwonderen!!
Nadat de zon was opgekomen namen we een ontbijtje bij de tent 007 'license for coffee'
Nog wat rond gelopen bij wat tempels, echt indrukwekkend was het niet meer, alles lijkt op elkaar! als laatste hadden we nog de Tomb Raider Temple! hier zijn scenes van de film opgenomen met Angelina Jolie! hier is de bekende boom die op een tempel staat met de wortels erom heen!
Hierna was iedereen aardig munt en naar de klote! we waren al ongeveer 30 uur op!! tijd om een duik te nemen in het zwembad bij ons hotel en toen middag dutje gedaan.
Savonds down town geweest! 'Pubstreet' naam zegt het al, lekker wat gegeten en daarna dansje doen, en borreltjes drinken! Laura en ik kregen een shotje met tabasco!! zonder dat ik het wist sloeg ik dat ding achterover en de 2 uur daarna stond ik in de fik!! oh my buddha!! lippen knal rood, jeukende oren en een loopneus erbij..
Super toffe avond gehad! volgende dag met een lichte hangover naar de post office, old market geweest. smiddags regen gehad! savonds op tijd naar bed gegaan!

Volgende ochtend uitgecheckt en bus ticket geregeld naar Sihanoukville! er was alleen nog om 00.30 een nacht bus beschikbaar! de middag beetje ingevuld met een oil massage van 60 min voor $7 en voetmassage van 30 min voor $2! die overigens behoorlijk pijnlijk was.. In de bus had ik 2 bedden voor mij alleen, dus heerlijk geslapen! tegen 07.00 uur waren we in Phnom penh waar we moesten switchen van bus, hier kwamen we erachter dat de iphone en ipod van Laura waren gestolen.. flink balen,maar niks meer aan te doen helaas! Ik heb gelukkig al me zooi nog.. (afkloppen)! We werden weer verder vervoerd in een andere bus! ik dacht dat de wegen in Laos slecht waren, maar hier in Cambodja ist helemaal drama! een highway van grevel en zand met kuilen... >"<

We waren allemaal wel klaar met het reizen met waardeloze bussen en ellendige wegen.. tijd om wat langer op 1 plek te vertoeven! en daar was Sihanokville ideaal voor! stad die aan zee ligt.
We hadden moeite met vinden van een guesthouse, alles zal al vol! tog een doorm gevonden van 4 pers, waar we mooi met zn 3en in konden! Snel de bikini aan, wat eten & let's go to the beach.. helaas kwam er op dat moment een flinke stortbui.. oohh men!! Na 7 weken in rivieren te hebben gezwommen wou ik zo graag de zee in en het zand onder mn voetjes voelen.. maar moest nog 1 dagje wachten.. de regen beetje uitgezeten bij ons guesthouse met internetten en poolen! savonds was er flinke party op het strand. Samen met een canadees stel gingen we eerst onze 'free drinks' innen bij een andere bar! Ollie en Joe kwamen met het idee om Jager
-bombs te doen.. shotje jagermeister en redbull in een glas gooien! Op het strand bestelde we buckets drinken! dit kreeg je ipv een klein emmertje in een 2 liter sprite fles die tot de helft is afgeknipt.. ^_^
Hele avond met dezelfde bucket gelopen, was meer dan genoeg..

Volgende ochtend was ik al eerder op en ging als een speer naar het strand.. lekker luimen op een strand bedje! lag nog geen minuut op me bedje of ze kwamen al zeuren om 'pedicure', 'massage', 'fruit', etc.. pff! gauw doen alsof ik sliep..
In de middag met Laura naar de Tourist Police, voor aangifte van dr tellefoon, ivm verzekeringswerk in Ned etc. Blijkt deze hele tourist police 1 grote oplichting te zijn om geld te innen van tourists..
dit ging hem dus niet worden..terwijl we daar stonden.. hoor ik iemand 'Leooo' schreeuwen!! staat Douwe daar ineens! die heb ik samen met Sanne sinds Vangvieng niet meer gezien! Bij geklets op het strand! rest kwam er ook bij, met zn alln de sunset gezien vanuit een luie stoel op het strand! Plannen gemaakt voor die avond.. bij ons guesthouse was live music, dus Douwe en Sanne kwamen onze kant op! Cocktails gedronken, Poolen, Joe ging zn gitaar en zang kunsten vertonen on stage!

Middennacht was het dan mijn Birthday! 25 lentes jong, halve sara! mooie leeftijd om het goed te vieren!! met zn allen een Jagerbomb erin gegooid en op naar het strand! buckets smaakte weer erg goed!! rond 02:30 terug na de hut! wekkertje ging om 6:30 weer!! pfff.. Bovenin mn stapelbed gekropen.. was wel erg heet daar boven en alles draaide als een malle.. ff frisse neus halen buiten! uiteindelijk kussen neer gegooid en op de grond geslapen.. ! Op je verjaardag wakker worden op het balkon, flinke hangover erbij.. en om 08:00 ook nog met de boot over de wilde zee.. heb me 2 uur lang zitten concentreren op de horizon! wat een ellende was dat! gelukkig was ik niet de enige die zich zo voelde..

Eindelijk aangekomen op Koh Rong Island! klein eilandje aan de kust van Cambodja! geen wegen op het eiland! de enige weg is over het strand! geen lastige tuk tuks! we hadden met zn 5en een bugalow op het strand!! wat wil je nog meer op je verjaardag..
Omdat iedereen zo moe was hebben we eerst een middag dutje gedaan!! zalig geslapen met het geluid van de zee op de achtergrond! savonds heerlijk gegeten! paar long island icetea gehad en toen lekker slapen!

Totaal 3 nachten op dit eiland geweest! lekker op strand vertoeven, 1 dag bootje gehuurd en naar verschillende spots gegaan! dit was tevens mijn verjaardgs cadeautje van Lars en Laura! super lief!! Super chill dagje gehad! koelbox mee op de boot met bier, water en fruit! Longbeach geweest, deze is 7 km lang.

vrijdag de boot terug naar Sihanoukville, deze x werkte de zee wel mee! ^_^
weer kamer geboekt bij zelfde guesthouse! verder planning gemaakt voor de komende dagen, aangezien ik de 26e vrijwilligerswerk ga doen bij Kep Gardens!
bleef nog 1 nachtje in sihanoukville en de dag erna zou ik de bus pakken naar het kleine plaatsje Kampot! Ik nam helaas afscheid van Lars en Laura die richting Phenom penh gingen! hopelijk kom ik ze in zuid thailand nog x tegen!

Kampot is een klein stadje wat nog veel franse koloniale gebouwen heeft! het ziet het allemaal verouderd uit en in het centrum zelf is niet zo veel te doen. maar ideaal als een tussenstop en wat rust naar het hectische Sihanoukville!
heb een mooi guesthouse gevonden aan de rivier!
1e dag veel bij geslapen! fiets geleend en rond gefietst! 2e dag scooter gehuurd, naar de pepper farm geweest, waar de beste peppers van Cambodja vandaan komen, kleine tour gehad over hoe ze die peppers verbouwen! Er staan lange rijen met peperplanten waaraan kleine takjes met peperbolletjes groeien. Er zijn 4 soorten peper, groen, rood, zwart en wit. Van groen naar wit wordt de peper steeds heter.

daarna richting de secret lake,waardoor ik eerst door de countryside moest, kleine hutjes, met wat loslopende koeien en kippen in de tuin, modderweg langsheen.. geen pretje om daar te rijden met een scooter!

Bij het secret lake zijn tijdens het regime van pol pot duizenden mensen gestorven door o.a. honger. Ze moesten een dam tussen 2 bergen in bouwen om zo een goede watervoorziening voor de rijstvelden te creeëren. Echter werd de oogst door de Rode Khmer gebruikt om wapens van Vietnam en China te kopen. De mensen kregen geen eten en drinken en moesten keihard werken. Tegenwoordig worden er nog steeds botten gevonden door vissers.

weer terug richting kampot, onderweg kijk je je ogen uit over de mooie rijstvelden met hutjes erbij, bizons tussen de velden, koeien op weg etc! schreeuwende kinderen die je achterna rennen! Savonds heerlijke Fajitas gegeten! Vandaag stond Bokor Hill op de planning! achterop de motorbike van de gids gingen we omhoog! op de weg omhoog 2 x een lekke band gehad, gids had een handige vriend gebeld om de motorbike om te ruilen zodat wij verder konden en hij de lekke band kon fixen! 30 min later moesten we hem weer bellen, gelukkig was die nog in de buurt! wederom de motorbikes omgeruild! haha! en de road trip kon weer verder. onderweg werd hij gebeld dat de gids de sleutel van de andere motorbike nog in zn broekzak had.. oeeps!!! o_o"

Bokor Hill Station, in het Bokor National Park, was een spookstad die veel bezoekers trekt. Bokor Hill station was ooit een Frans dorp, bedoeld als een resort voor de Franse kolonialen in Cambodja. Zij ontsnapten in de zomer aan de broeierige hitte van Phnom Penh en vertrokken naar Bokor Hill station dat zich op 1101 meter hoogte bevindt. De bouw begon in 1921 maar in 1972 trokken de Fransen door de oorlog in Cambodja weer weg. Vooral het Bokor Hill Hotel & Casino, wat ooit een prachtig luxe hotel en casino was, ligt er nu verlaten bij. helaas was het oude casino vervallen dat ze het opnieuw hebben gerenoveerd.. nu is het gewoon een groot grijs gebouw! het uitzicht vanaf hier zou fenomenaal zijn met zicht op de zee, eilanden van vietnam! maar vanwege de hoogte waren er vandaag teveel wolken. verder ontwikkeld deze berg zich steeds verder! sinds een jaar staat er nu een groot 5 sterren resort met een casino, kleine hotels, en over 10 jaar is er misschien wel sprake van een complete stad! De weg omhoog, is waarschijnlijk de beste weg in heel Cambodja... deze is sinds 2008 door een japans bedrijf aangelegd! mogen ze in de rest van Cambodja ook wel doen! ^_^

De terug weg verliep gelukkig beter! alhoewel het wel een avontuur was! mooie dag gehad en nu zit ik in een luie stoel dit verhaal af te typen!

vanaf morgen ga ik vrijwilligerswerk doen in Kep Gardens! voor 10-12 dagen! deze organisatie zet zich in voor trainingen en projecten om jonge mensen en kinderen te helpen bij het ontwikkelen in diverse aspecten! zoals English school, community library, computer, hospitality, trade, farming skills and education support fund.
Ik zal waarschijnlijk engelse les geven, lezen met de kinderen en activiteiten met ze ondernemen. Heb er onwijs veel zin in, ben benieuwd hoe ik het ga ervaren!

op www.Kepgardens.com kun je verder inlezen wat de organisatie inhoud!

tot over een tijdje! ^_^

Liefs!!

• 25 November 2013 - 15:30

Bas:

Hey Leo, wat een onwijs vet verhaal, ik herken zoveel dingen die ik heb gedaan!! Ga zo door en heel veel plezier met je vrijwilligerswerk !! Groet Bas

• 25 November 2013 - 15:32

Myrna:

Heee wijfie..

Heerlijk verhaal weer.. en je foto's zien er ook weer prachtig uit love it..
    Heel veel plezier met je vrijwilligers werk ben benieuwd hoe je dat weer gaat ervaren..

Xxxx liefs mij
    En ook van jelle

• 25 November 2013 - 16:24

Thari:

He lekker wijf!!

Wat een gaaf verhaal weer! Wat super dat je vrijwilligerswerk gaat doen! Echt heel leuk. Ben heel benieuwd hoe je dat ervaart en wat voor een mooie verhalen daar weer uit voort komen. Je foto's zijn zoals gewoonlijk weer jaloersmakend, maar die mooie stranden maakt het wel extra erg. ;)

Heel veel plezier en heel veel succes!

Doei juf Leo ;)

Dikke kus!!

• 25 November 2013 - 23:11

Annet Nikkels-Kleine:

Hoi Leonie, wat maak je in een korte tijd veel mee. Nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Veel succes met het vrijwilligerswerk.leuk dat je ons mee laat genieten met zoveel foto,s. Groeten ook van Dick en Samuel. Annet

• 30 November 2013 - 21:13

Rianne:

Leowww.. Wat een verhalen weer... Geweldig om te horen wat je allemaal daar doet... Je bent echt een droomreis aan het maken.. Optimaal genieten helemaal geweldig. Ga zo door meis. Dikke kus en tot skypes!!! Xxx